Kompetencie výchovného poradcu PDF Tlačiť

 

Kompetenčný profil výchovného poradcu školy vypracovaný na základe pokynu ministra č.39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení)


1. Identifikovať vývinové a individuálne charakteristiky žiaka
  • poznať zákonitosti psychického vývinu žiaka príslušného vekového obdobia

  • poznať špecifiká osobnostného, vzdelávacieho, sociálneho a profesionálneho kariérového vývinu žiaka

  • na základe odporúčania triedneho učiteľa, zákonného zástupcu, resp. iných pedagogických a odborných zamestnancov identifikovať problémy v osobnostnom, vzdelávacom, sociálnom a karérovom vývine žiaka

  • identifikovať požiadavky žiaka na základe osobného kontaktu, záujmu, iniciatívy žiaka

  • vyhľadávať žiakov s vývinovými odchýlkami s využitím dotazníkov, depistáže, rozhovorov, schránok dôvery a pod.

2. Identifikovať psycho-fyzické a sociálne faktory učenia a správania sa žiaka
  • poznať individuálne odchýlky učenia a správania sa žiakov

  • poznať problematiku zdravotného oslabenia, znevýhodnenia a postihnutia žiakov

  • poznať štýly učenia sa žiakov

  • poznať metódy a nástroje pedagogickej diagnostiky

  • identifikovať kariérový vývin (predpoklady ďalšieho kariérového vývinu, schopnosti, študijno-profesijné záujmy žiakov)

  • identifikovať učebný štýl a individuálne výchovno-vzdelávacie potreby žiakov (intaktní žiaci, žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami)

  • s využitím metód a nástrojov pedagogickej diagnostiky identifikuje individuálne odchýlky učenia a správania a príčiny problémov v učení a správaní sa žiakov, na základe podnetu od triedneho učiteľa, zákonného zástupcu, resp. iných pedagogických zamestnancov či na základe osobného kontaktu, záujmu, iniciatívy žiaka a na základe vlastných zistení

  • interpretuje výsledky pedagogickej diagnostiky a vyvodí závery pre výchovné poradenstvo

3. Výchovno-poradenský proces
  • poznať trendy výchovného poradenstva v európskom kontexte

  • poznať všeobecno záväzné predpisy súvisiace s výkonom práce výchovného poradcu

  • poznať základnú dokumentáciu súvisiacu s prácou výchovného poradcu

  • poznať možnosti spolupráce s inými odborníkmi a inštitúciami v oblasti odbornej starostlivosti o jednotlivca a skupinu

4. Plánovať a projektovať výchovno – poradenskú činnosť
  • poznať teoretické východiská plánovania a projektovania výchovno-poradenského procesu

  • plánovať a projektovať výchovno-poradenský proces v súlade so školským vzdelávacím programom a individuálnymi potrebami žiakov

  • vymedziť ciele riešenia problémov v učení a správaní žiaka

  • zvoliť vhodnú stratégiu výchovno-poradenského pôsobenia vychádzajúc z poznania žiaka a skupiny žiakov

  • plánovať vlastnú výchovno-poradenskú činnosť (ročný plán činnosti výchovného poradcu)

  • spolu so žiakom, zákonným zástupcom, pedagogickými a odbornými zamestnancami definuje ciele poradenskej činnosti

  • plánuje depistáže vyplývajúce z aktuálnych potrieb školy

  • spolupracuje pri tvorbe programov prevencie sociálno-patologických a iných negatívnych javov v škole

  • flexibilne reaguje na podnety a ponuky z vonkajšieho prostredia a implementuje ich do plánov

5. Realizovať výchovné poradenstvo
  • realizovať individuálne a skupinové poradenstvo a konzultácie

  • podieľať sa na koordinácii spolupráce pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov, zákonných zástupcov a iných odborníkov v rámci školy i mimo nej

  • monitorovať, evidovať a vyhodnocovať informácie o žiakoch pre potreby výchovného poradenstva (napríklad poruchy učenie a správania, sociálne prostredie a pod.)

  • realizovať základné poradenské prístupy ako vstupný, diagnostický, poradenský rozhovor, pozorovanie

  • voliť a aplikovať vhodné poradenské metódy vo vzťahu k charakteru problému jednotlivca a skupiny

  • využívať sieť inštitúcií a odborníkov pri poradenskej a konzultačnej činnosti

  • informovať žiakov, triedy, pedagogických a odborných zamestnancov, zákonných zástupcov o aktuálnych výchovno-poradenských aktivitách, možnostiach, programoch a pod.

  • viesť databázu a spracovávať údaje pre potreby prijímacieho konania na vyšší typ školy a pre trh práce

  • viesť požadovanú dokumentáciu

6. Hodnotiť priebeh a výsledky výchovného poradenstva
  • poznať teoretické východiská hodnotenia výchovno-poradenskej činnosti

  • hodnotiť plnenie ročného plánu výchovno-poradenskej činnosti

  • hodnotiť splnenie cieľov individuálnych projektov práce s jednotlivcom a skupinou

  • hodnotiť účinnosť poradenstva a konzultácií

  • hodnotiť spoluprácu s triednym učiteľom, pedagogickými a odbornými zamestnancami, zákonnými zástupcami, odborníkmi a inými inštitúciami

  • interpretovať výsledky hodnotenia a korigovať výchovno-poradenskú činnosť na základe zistení

  • poskytovať podklady (informácie) pre hodnotiacu správu školy za príslušný školský rok

7. Plánovať a realizovať svoj profesijný rast a sebarozvoj
  • poznať svoje osobné dispozície a limity, silné a slabé stránky a dokázať ich využiť vo výchovnom poradenstve

  • poznať trendy vývoja spoločnosti a trendy v oblasti výchovy, vzdelávania a odbornej starostlivosti o jednotlivca a skupinu

  • stanoviť si ciele sebarozvoja profesijných kompetencií výchovného poradcu a napĺňať ich

  • reflektovať a hodnotiť vlastnú činnosť výchovného poradcu

  • využívať spätnú väzbu od pedagogických a odborných zamestnancov, žiakov, zákonných zástupcov pre svoj ďalší profesijný rast a sebarozvoj

  • vypracovať a realizovať na základe reflexie a sebareflexie plán osobného a profesijného rozvoja

  • využívať možnosti a rôzne formy celoživotného vzdelávania

8. Stotožniť sa s rolou špecialistu a školou
  • poznať poslanie a ciele školy

  • stotožniť sa s poslaním, víziou a deklarovanými hodnotami školy

  • vystupovať ako reprezentant výchovného poradenstva a školy

  • stotožniť sa s rolou výchovného poradcu

  • správať sa v súlade s etikou práce výchovného poradcu

 

 

Posledná úprava Streda, 11 September 2024 14:58
 


generálny partner

www.eltek.com

partner

www.deltech.sk


partner

www.teslalh.sk


partner

www.hako.sk


partner

www.wegalh.sk

Dnes je:
Meniny má: Ľuboslav(a)

Blahoželáme!


ŽILINSKÝ
samosprávny kraj

zriaďovateľ

Študentský preukaz ISIC/EURO26
Učiteľský preukaz ITIC