Kompetenčný profil výchovného poradcu školy vypracovaný na základe pokynu ministra č.39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení)
1. Identifikovať vývinové a individuálne charakteristiky žiaka
-
poznať zákonitosti psychického vývinu žiaka príslušného vekového obdobia
-
poznať špecifiká osobnostného, vzdelávacieho, sociálneho a profesionálneho kariérového vývinu žiaka
-
na základe odporúčania triedneho učiteľa, zákonného zástupcu, resp. iných pedagogických a odborných zamestnancov identifikovať problémy v osobnostnom, vzdelávacom, sociálnom a karérovom vývine žiaka
-
identifikovať požiadavky žiaka na základe osobného kontaktu, záujmu, iniciatívy žiaka
-
vyhľadávať žiakov s vývinovými odchýlkami s využitím dotazníkov, depistáže, rozhovorov, schránok dôvery a pod.
2. Identifikovať psycho-fyzické a sociálne faktory učenia a správania sa žiaka
-
poznať individuálne odchýlky učenia a správania sa žiakov
-
poznať problematiku zdravotného oslabenia, znevýhodnenia a postihnutia žiakov
-
poznať štýly učenia sa žiakov
-
poznať metódy a nástroje pedagogickej diagnostiky
-
identifikovať kariérový vývin (predpoklady ďalšieho kariérového vývinu, schopnosti, študijno-profesijné záujmy žiakov)
-
identifikovať učebný štýl a individuálne výchovno-vzdelávacie potreby žiakov (intaktní žiaci, žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami)
-
s využitím metód a nástrojov pedagogickej diagnostiky identifikuje individuálne odchýlky učenia a správania a príčiny problémov v učení a správaní sa žiakov, na základe podnetu od triedneho učiteľa, zákonného zástupcu, resp. iných pedagogických zamestnancov či na základe osobného kontaktu, záujmu, iniciatívy žiaka a na základe vlastných zistení
-
interpretuje výsledky pedagogickej diagnostiky a vyvodí závery pre výchovné poradenstvo
3. Výchovno-poradenský proces
-
poznať trendy výchovného poradenstva v európskom kontexte
-
poznať všeobecno záväzné predpisy súvisiace s výkonom práce výchovného poradcu
-
poznať základnú dokumentáciu súvisiacu s prácou výchovného poradcu
-
poznať možnosti spolupráce s inými odborníkmi a inštitúciami v oblasti odbornej starostlivosti o jednotlivca a skupinu
4. Plánovať a projektovať výchovno – poradenskú činnosť
-
poznať teoretické východiská plánovania a projektovania výchovno-poradenského procesu
-
plánovať a projektovať výchovno-poradenský proces v súlade so školským vzdelávacím programom a individuálnymi potrebami žiakov
-
vymedziť ciele riešenia problémov v učení a správaní žiaka
-
zvoliť vhodnú stratégiu výchovno-poradenského pôsobenia vychádzajúc z poznania žiaka a skupiny žiakov
-
plánovať vlastnú výchovno-poradenskú činnosť (ročný plán činnosti výchovného poradcu)
-
spolu so žiakom, zákonným zástupcom, pedagogickými a odbornými zamestnancami definuje ciele poradenskej činnosti
-
plánuje depistáže vyplývajúce z aktuálnych potrieb školy
-
spolupracuje pri tvorbe programov prevencie sociálno-patologických a iných negatívnych javov v škole
-
flexibilne reaguje na podnety a ponuky z vonkajšieho prostredia a implementuje ich do plánov
5. Realizovať výchovné poradenstvo
-
realizovať individuálne a skupinové poradenstvo a konzultácie
-
podieľať sa na koordinácii spolupráce pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov, zákonných zástupcov a iných odborníkov v rámci školy i mimo nej
-
monitorovať, evidovať a vyhodnocovať informácie o žiakoch pre potreby výchovného poradenstva (napríklad poruchy učenie a správania, sociálne prostredie a pod.)
-
realizovať základné poradenské prístupy ako vstupný, diagnostický, poradenský rozhovor, pozorovanie
-
voliť a aplikovať vhodné poradenské metódy vo vzťahu k charakteru problému jednotlivca a skupiny
-
využívať sieť inštitúcií a odborníkov pri poradenskej a konzultačnej činnosti
-
informovať žiakov, triedy, pedagogických a odborných zamestnancov, zákonných zástupcov o aktuálnych výchovno-poradenských aktivitách, možnostiach, programoch a pod.
-
viesť databázu a spracovávať údaje pre potreby prijímacieho konania na vyšší typ školy a pre trh práce
-
viesť požadovanú dokumentáciu
6. Hodnotiť priebeh a výsledky výchovného poradenstva
-
poznať teoretické východiská hodnotenia výchovno-poradenskej činnosti
-
hodnotiť plnenie ročného plánu výchovno-poradenskej činnosti
-
hodnotiť splnenie cieľov individuálnych projektov práce s jednotlivcom a skupinou
-
hodnotiť účinnosť poradenstva a konzultácií
-
hodnotiť spoluprácu s triednym učiteľom, pedagogickými a odbornými zamestnancami, zákonnými zástupcami, odborníkmi a inými inštitúciami
-
interpretovať výsledky hodnotenia a korigovať výchovno-poradenskú činnosť na základe zistení
-
poskytovať podklady (informácie) pre hodnotiacu správu školy za príslušný školský rok
7. Plánovať a realizovať svoj profesijný rast a sebarozvoj
-
poznať svoje osobné dispozície a limity, silné a slabé stránky a dokázať ich využiť vo výchovnom poradenstve
-
poznať trendy vývoja spoločnosti a trendy v oblasti výchovy, vzdelávania a odbornej starostlivosti o jednotlivca a skupinu
-
stanoviť si ciele sebarozvoja profesijných kompetencií výchovného poradcu a napĺňať ich
-
reflektovať a hodnotiť vlastnú činnosť výchovného poradcu
-
využívať spätnú väzbu od pedagogických a odborných zamestnancov, žiakov, zákonných zástupcov pre svoj ďalší profesijný rast a sebarozvoj
-
vypracovať a realizovať na základe reflexie a sebareflexie plán osobného a profesijného rozvoja
-
využívať možnosti a rôzne formy celoživotného vzdelávania
8. Stotožniť sa s rolou špecialistu a školou
-
poznať poslanie a ciele školy
-
stotožniť sa s poslaním, víziou a deklarovanými hodnotami školy
-
vystupovať ako reprezentant výchovného poradenstva a školy
-
stotožniť sa s rolou výchovného poradcu
-
správať sa v súlade s etikou práce výchovného poradcu
|